Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kritiska perspektiv på kris, kultur och demokrati, 15hp

Vad innebär det att leva i en samtid som ter sig spöklik, som att leva i en science-fictionfilm eller mitt i en dystopi? Vad är egentligen en kris, och för vem? Hur kan vi förstå det hopp om politisk förändring väcks i samband med kris?

Inom kulturstudier är idén om brytningstider och viljan att förklara kristillstånd centrala. Kursen är en fördjupning av hur kulturvetenskapliga perspektiv kan bidra till vår förståelse av kriser, med fokus på de kamper om tolkningsföreträde och maktförskjutningar som kriser skapar eller befäster.

Kursen är en distanskurs med fokus på teoriutveckling kring de visioner om fördjupad demokrati som knyts till kriser och den hoppfullhet som kriser väcker.

På kursen får du exempelvis fördjupa dig i frågor som: Vad spelar konst och musikuppträdaden för roll i hantering av en kris? Hur har dystopiska tv-serier format och påverkat vår hantering av exempelvis den rådande Covid-19 pandemin? Vad innebär det att vi antas föras samman i hantering av en kris, när vi samtidigt ser hur krisen avslöjar och intensifierar skillnader i livsvillkor?

Litteratur

Litteraturen ger olika kritiska perspektiv på hur vi kan förstå kriser och dramatiska samhällsomvandlingar ur kulturvetenskapliga perspektiv. Det handlar om hur kriser påverkar hopp om fördjupad demokrati och erkännande av sårbarhet, men även riskerar förskjutning mot en mer auktoritär och nationalistisk ordning.

Distanskurs med möjlighet till campusträffar

All undervisning sker på distans, men med möjlighet till campusträffar. På kursen får du tillsammans med övriga deltagare arbeta med analyser av olika slags kulturella uttryck, mediedebatter och myndighetsmaterial. Under kursen hålls workshops där du analyser hur kulturella uttryck både speglar och intervenerar i tankar om samhället i form av utopier såväl dystopier.

Tre block

Kursen har tre tematiska block. Det första kursblocket handlar om kris i form av osäkra framtider, att förlora framtidstro, att leva i en samtid som ter sig spöklik och sätta ord på en genomgripande overklighetskänsla.

Det andra kursblocket handlar om hur kriser utmanar demokratiska värden, samtidigt som det också öppnar för politiska kamper om möjliga framtider. Det handlar om hur kriser kan driva på mot övervakning, fördjupade ojämlikheter, åsidosättande av mänskliga rättigheter, nationalism och auktoritära regimer. Det handlar också om hur kriser kan väcka hopp om samhällsomvandling, mobilisering av ökad solidaritet, erkännande av ojämlikheter och politiskt uppvaknande.

Det tredje kursblocket handlar om krisberedskap som praktik och organisering, med fokus på kritiska perspektiv på beskydd som en form av maktutövning. Det handlar också om vad kriser är, och för vem, med fokus på hur kris som begrepp förutsätter antaganden om normalitet och skapar glömska inför normaliserade kriser och prekära livsvillkor.

Du avslutar kursen med att skriva en essä där du analyserar ett material du själv valt och på ett tydligt vis knyter an till kurslitteraturen.

Kontaktinformation

Mathias Ericson

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg

Telefon:
031-786 5323

Anmälan

Kursen ges på distans HT20
Kursfart: 50%

Sök kursen på antagning.se
Anmälan öppnar den 15 juli.
 

Kursplan & litteraturlista

Sidansvarig: Caroline Tengroth|Sidan uppdaterades: 2020-05-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?