Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tobias Pontara

Professor

Tobias Pontara
Professor
Musikvetenskap
Akademisk grad: Docent,
tobias.pontara@gu.se
031-786 4082

Rumsnummer: 2246
Postadress: Box 200, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för kulturvetenskaper (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.kultur.gu.se
kuv@kultur.gu.se
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 412 55 Göteborg

Om Tobias Pontara

Forskning

I min doktorsavhandling från 2007 undersökte jag hur traditionella föreställningar om den västerländska konstmusiken reproduceras i samtida diskurser kopplade till den internationella skivindustrin. Efter avhandlingen har min forskning i huvudsak kretsat kring två olika områden: filmmusik och musikfilosofi. I min filmmusikaliska forskning har jag kombinerat teoretiska artiklar som berör grundläggande begrepp och problem inom filmmusikforskningen med tolkningar och analyser av specifika filmer. Den musikfilosofiska forskningen har framförallt haft fokus på kunskaps- och metodproblematiker kopplade till olika delar av den musikvetenskapliga forskningen. På senare tid har jag alltmer börjat intressera mig för relationen mellan musik, medier och medieteknologier.
        Jag är för närvarande involverad i tre olika forskningsprojekt. I det pågående projektet Tarkovskijs ljudspår: musikens och ljudets funktion och betydelse i Andrei Tarkovskijs filmer (finansierat via RJ Sabbatical) undersöker jag musikens och ljudets roll i den ryske regissören Andrei Tarkovskijs filmer. Projektet har hittills resulterat i tre vetenskapliga artiklar och kommer att avslutas under 2019 med publiceringen av boken Andrei Tarkovsky's Sounding Cinema: Music and Meaning from Solaris to The Sacrifice (Routledge).
        Det andra projektet jag är involverad i är det VR-finansierade forskningsprojektet Vardagens apparatur: Musikens medialisering, disciplinering och lokalisering, i Sverige 1900–1970. Inom ramen för detta projekt undersöker jag relationen mellan den svenska spelfilmen och framväxten av nya lyssnings- och musikvanor i Sverige mellan 1930 och 1970.
        Slutligen är jag projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Klassisk musik för en medialiserad värld: visuella och audiovisuella representationer av västerländsk konstmusik i det moderna mediesamhället. Projektet pågår mellan 2018 och 2023 och involverar fem forskare. Syftet med projektet är att skapa en djupare förståelse av den klassiska musiken som ett kulturellt och medialiserat samtidsfenomen. Vilka föreställningar om klassisk musik finns i dagens samhälle? Hur formas samtidens förståelse av den klassiska musiken genom spridningen av bilder, filmer och andra visuella och audiovisuella representationer i olika media?

Undervisning

Jag har undervisat inom de flesta områden av musikvetenskapen: musikhistoria, musikteori och musikanalys, populärmusikstudier, filmmusik, samtida kompositionstekniker, musik och kulturteori, musikestetik och musikfilosofi, feministiska perspektiv inom musikvetenskapen, musik och medieteori, opera samt musiketnologi. Jag har också handlett ett stort antal uppsatser på alla nivåer samt även fungerat som huvudhandledare och bihandledare för forskningsprojekt på doktorandnivå. Både i min undervisning och i egenskap av studierektor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet har jag sökt utveckla pedagogiska perspektiv och undervisningsmetoder som syftar till en mer forskningsförankrad, problemorienterad och studentaktiv musikvetenskaplig undervisning.

Senaste publikationer

Vem är egentligen Arthur Fleck?
Tobias Pontara
Röda Rummet , Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Musicalized ontologies: Exploring the role of music in contemporary cultural and political worldmaking
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikforskning idag, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Performance, Perfectionism, Power: Critical dialogues with classical music culture in Grand Piano (2013), The Violin Player (2018) and The Perfection (2019)”
Tobias Pontara
Music and the Moving Image , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Människan, musiken och kunskapen: om kunskap som slutgiltighet i Arvo Pärts Magnificat
Tobias Pontara
Finsk Tidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Hur lyssnar rollkaraktären? Skildringar av lyssnande till teknologiskt medierad musik i svenska filmer 1930-1970
Tobias Pontara
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten, Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Musikalisering och medialisering
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten., Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Allmänna teknologier och privata rum: förutsättningar för den digitala tidsålderns solipsistiska ljudkultur
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten., Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Music of Sacrificial Acts: Displacement, Redemption; Beethoven and Verdi in Andrei Tarkovsky’s Nostalghia
Tobias Pontara
Music, Memory, Nostalghia and Trauma in European Cinema after the Second World War (M. Baumgartner & E. Boczkowska, eds.), London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Scoring the incomprehensible: The role and significance of electronic music in Andrei Tarkovsky’s Mirror (1975)
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 24-27, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 47

2020

Vem är egentligen Arthur Fleck?
Tobias Pontara
Röda Rummet , Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Musicalized ontologies: Exploring the role of music in contemporary cultural and political worldmaking
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikforskning idag, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Performance, Perfectionism, Power: Critical dialogues with classical music culture in Grand Piano (2013), The Violin Player (2018) and The Perfection (2019)”
Tobias Pontara
Music and the Moving Image , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2019

Människan, musiken och kunskapen: om kunskap som slutgiltighet i Arvo Pärts Magnificat
Tobias Pontara
Finsk Tidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Hur lyssnar rollkaraktären? Skildringar av lyssnande till teknologiskt medierad musik i svenska filmer 1930-1970
Tobias Pontara
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten, Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Musikalisering och medialisering
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten., Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Allmänna teknologier och privata rum: förutsättningar för den digitala tidsålderns solipsistiska ljudkultur
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten., Lund, Mediehistoria, Lunds universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Music of Sacrificial Acts: Displacement, Redemption; Beethoven and Verdi in Andrei Tarkovsky’s Nostalghia
Tobias Pontara
Music, Memory, Nostalghia and Trauma in European Cinema after the Second World War (M. Baumgartner & E. Boczkowska, eds.), London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Scoring the incomprehensible: The role and significance of electronic music in Andrei Tarkovsky’s Mirror (1975)
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 24-27, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 47

Sidansvarig: Caroline Tengroth|Sidan uppdaterades: 2020-02-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://kultur.gu.se/om-institutionen/personal/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fkultur.gu.se%2Fenglish%2Fabout-the-dept%2Fstaff%2F%3Fprint%3Dtrue%26languageId%3D100001%26userId%3Dxponto&userId=xponto
Utskriftsdatum: 2020-06-03