Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Birte Bruchmüller

Doktorand

Birte Bruchmüller
Doktorand
birte.bruchmuller@gu.se

Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Institutionen för kulturvetenskaper (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.kultur.gu.se
kuv@kultur.gu.se
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Birte Bruchmüller

En nyläsning av nordisk symbolism & art nouveau

Mitt historiografiska konstvetenskapliga avhandlingsprojekt går ut på en nyläsning av nordisk symbolism och art nouveau i form av att lyfta fram sammanhangen och förbindelserna med den tidiga modernismen på kontinenten. Genom att studera ett antal, delvis tämligen outforskade, nordiska bildkonstnärer och hur de var verksamma på kontinenten omkring sekelskiftet 1900, syftar jag till att visa att den kontinentala tidigt-modernistiska inriktningen i Norden var mer omfattande och betydelsefull än framskrivet inom de - än idag - relativt nationellt inriktade olika nordiska konsthistorieskrivningarna.

Med tanke på detta är den svenska konstnären, författaren och konstförmedlaren Tyra Kleen (1874-1951) av central betydelse. Hennes visuella och litterära produktion har knappt blivit uppmärksammad i tidigare forskning.                                              Mer specifikt utgör Kleens kontinentala period mellan 1891 och 1908 en viktig utgångspunkt för mitt forskningsprojekt. Under denna period levde och verkade hon i både Tyskland (1891-1895: Dresden, Karlsruhe & München), Frankrike (1895-1897: nästan utan undantag Paris) och Italien (1898-1908: framförallt Rom), samtidigt som hennes bildkonst präglades av kosmopolitiska istället för nationellt svenska motiv. Termen nationalromantiken, vilken dominerar den svenska konsthistorien kring sekelskifteskonst i stor utsträckning, verkar överhuvudtaget inte ha förmågan att kunna beskriva eller greppa Kleens estetiska tänkande och skapande. Med hjälp av Kleen och ett antal ytterligare nordiska konstnärer, vilka också till stor del var utlandsbaserade under 1890-talet, som t.ex. Olof Sager-Nelson (1868-1896), Magnus Enckell (1870-1925), Ellen Thesleff (1869-1954) och Beda Stjernschantz (1867-1910), vill jag lyfta fram konstnärskap som de dominerande nationella dragen i nordisk konsthistoria inte ger utrymme för.

Ett studium av ett kvalitativt urval av bl.a. Kleens, Sager-Nelsons & Enckells konst tillkomna på kontinenten, kräver samtidigt att skifta fokus från ett uteslutande nordiskt konstsammanhang till en bredare kontextualisering och en inordning i den europeiska tidiga modernismen.  

Följande spår tänker jag bl.a. följa:

- ett konstartöverskridande eller konstartöverlagrande estetiskt tänkande, parallellitet av olika medier

- Det androgyna, könsöverskridande skönhetsidealet som den idealistiska och mytiska inriktningen av den tidiga modernismen var präglat av i relation till kvinnliga stereotypiska visuella representationer av sinnlig, sensuell karaktär (femme fatale-figurer som t.ex. Eva eller Salome eller chimärfigurer som t.ex. Medusa eller sfinxen)

- Den tekniska och stilistiska utvecklingen, t.ex. i form av det medeltida/arkaiska stilidealet

- Det grafiska mediet som var starkt förknippat med Art Noveau-rörelsen och en strävan åt ett modernt, artificiellt och icke-illusionistiskt uttrycksätt


----------------------------------------------------------
Att transcendera den fysiska världen: musik som tema inom nordisk bildkonst vid förra sekelskiftet - mitt bidrag till institutionens forskardag

https://kultur.gu.se/forskning/institutionens-forskardag/filmer-fran-forskardagen-2018

  • Här kommer mitt bidrag till institutionens forskardag från den 7 februari 2018, längst ner på sidan, där jag är inne på en potentiell del av mitt avhandlingsprojekt: musikalisk representation i visuell kultur inom nordisk sekelskifteskonst. Mitt huvudsakliga intresse ligger här vid figurernas uppgående och absorption i musicerandet eller lyssnandet och på vilket sätt det har varit tidstypiskt eller även kännetecknande för den symbolistiska och idealistiska estetiska rörelsen.

Obs! Tyvärr har jag märkt i efterhand att vissa nämnda saker blev fel. Därför tillägger jag här en korrigering: 

  • Charles Grolleau var en fransk poet och tillhörde kretsen kring den franska "La Plume"-tidskriften. 
  • Tidskriften var ett språkrör för den franska och inte den finska symbolismen.
  • En icke-mimetisk gestaltningsprincip gäller när gränserna mellan "jaget" och "världen" smälter samman.                    
  • de 3 bilderna, framförallt Stjernschantzs, pekar mot en stilistisk orientiering hos arkaisk konst, för- eller högrenässansen.

 

Senaste publikationer

Tyra Kleen and the Synthetic Inter-Mediality
Birte Bruchmüller
Association for Art History's Annual Conference, Brighton, 4 - 6 April 2019, session: "The Non-Medium Specificity of 'Graphicality'", Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic symbolist artists as ‘cosmopolites’ at the turn of the 20th century
Birte Bruchmüller
NORDIK XII Copenhagen 25th - 27th October 2018, session: "Art and Design in Translation: The circulation of objects, people and approaches", Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tyra Kleen och framställningen av människokroppen
Birte Bruchmüller
"Måste jag skrika för att höras? Symposium om Tyra Kleen – ett återupptäckt konstnärskap”. Thielska Galleriet, 7 september 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 3 av 3

2019

Tyra Kleen and the Synthetic Inter-Mediality
Birte Bruchmüller
Association for Art History's Annual Conference, Brighton, 4 - 6 April 2019, session: "The Non-Medium Specificity of 'Graphicality'", Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Nordic symbolist artists as ‘cosmopolites’ at the turn of the 20th century
Birte Bruchmüller
NORDIK XII Copenhagen 25th - 27th October 2018, session: "Art and Design in Translation: The circulation of objects, people and approaches", Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tyra Kleen och framställningen av människokroppen
Birte Bruchmüller
"Måste jag skrika för att höras? Symposium om Tyra Kleen – ett återupptäckt konstnärskap”. Thielska Galleriet, 7 september 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 3 av 3

Sidansvarig: Caroline Tengroth|Sidan uppdaterades: 2019-01-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?