Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

The Beauty of Change: Culture, Technology, Nature, and Media Theory During the 1950s

Detta bokprojekt är ett försök att studera de kulturella konsekvenserna av mediala förändringar under 1950-talet utifrån ett brett urval av mediala och andra objekt, vars små men betydelsefulla betydelseförskjutningar pekar på förändringar i både begreppsbildningar och praxis för fenomen som television, kommersiell kultur och politik.

Syftet med min undersökning är att utgå från ett särskilt "lokalt" fall, en bred studie av svensk medieekologi under 1950-talet, för att diskutera det intrikata nät av förbindelser mellan tv, kultur och samhälle som är svåra att urskilja i ett större och mer känt sammanhang. Svensk mediekultur under 1950-talet är ett användbart fall för att förstå dessa processer. Det är litet nog för att förstå, inte i sin helhet förstås, men tillräckligt detaljerat. Sverige efter andra världskriget var också mycket öppet för inflöde från andra länder, främst USA, men även från Storbritannien, Frankrike, Italien och Nederländerna, samt från den gamla affärspartner och inspirationskällan, Tyskland. Om en idé dök upp i något av dessa länder behandlades den omedelbart, diskuteras och antogs ofta i Sverige.

Ett skäl till att studera Sverige är den politiska situationen med en företagsvärld som fortfarande trodde att de var en naturlig del av det västerländska kapitalistiska systemet (och med en liknande rättslig ram som andra västerländska demokratier) och en socialdemokratisk regering fast besluten att stärka en svensk "tredje väg". Därför anser jag att vad som i till exempel USA och Tyskland försvinner in i andra sammanhang kan i Sverige urskiljas som mer tydliga mediekulturella uttryck. Trots vårt profilerade engagemang i FN och EU under senare decennier har Sverige aldrig varit så internationellt i fråga om kultur, medier och näringsliv som under 1950-talet.

Om vi tar på allvar lärdomarna av de starka banden mellan tv, kommersiell kultur och politik, utifrån amerikansk och brittisk forskning, bör rimligen vår syn på mediekulturella frågor förändras så fort vi ändrar någon av dessa parametrar.

Genom det senaste decenniets nyskapande historiska forskning om industrifilmer, datorer, ledarskap, redovisning, marknadskommunikation, reklam, yrkesutbildning, PR, hushåll och konsumtion, ämnar detta projekt förklara en rad frågor och objekt i samband med användning och teoretisering av media inom industri och handel i Sverige under 1950-talet, i syfte att bredda vår förståelse av det mediekulturella sammanhanget vid televisionens genombrott.

Projektledare: Mats Björkin
Projekttid: 2010-2018
Finansiering: Fakultetsmedel och Vattenfalls Marie Nisserstipendium
 

Kontaktinformation

Mats Björkin

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2249

Telefon:
031 786 5333

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2017-06-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?