Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Spelmekanikens historiska poetiker

Elektroniska och digitala spel har en kort historia, som är alldeles för eftersatt inom den akademiska forskningen. Detta håller på att förändras. Internationellt finns det ett ökande intresse för spelhistoria, och en ökad medvetenhet om behovet av att utveckla relevanta metoder och att historisera terminologi och teknik. Tre huvudsakliga utmaningar dominerar fältet: frågor som rör arkivering och forskning om maskinvara och programmeringsspråk som inte längre används, hur man kan förstå vissa former av utvecklings- och produktionsprocesser över tid och i olika sammanhang, estetiska förändringar i förhållande till hårdvara, mjukvara, spelare, andra medier och konstformer etc. Spelstudier i allmänhet, och spelhistoria i synnerhet, kan ha mycket att lära av den filmhistoriska forskningen om tidig film från 1980- och 1990-talen, i fråga om omdefinitioner av studieobjekt, att upptäcka oväntade sätt att använda medieteknologier. Men också det som förmodligen är den viktigaste lärdomen, att avslöja oväntade kopplingar till andra kulturella, tekniska, ekonomiska, politiska och konstnärliga sammanhang. Eftersom forskningen om tidig film inte bara utgjordes av anmärkningsvärt arkivarbete, utan också blev ett teoretiskt avancerat och kreativt område, har den potential att skapa en grund för pragmatiska modeller för att studera de principer enligt vilka elektroniska och digitala spel är, och har varit, konstruerade. Mitt mål är följaktligen att använda David Bordwells ’poetics of cinema’ (med fokus på detaljer, mönster, syften, principer, praxis, processer) för att undersöka elektroniska och digitala spel. Att följa David Bordwells argument att en ’poetics of cinema’ ”kännetecknas av fenomenet det studerar” och ”den fråga den ställer om dessa företeelser”, kommer att leda till det som mest kännetecknar spel – hur den person som spelar spelet interagerar med spelsystemet och dess regler – det vill säga dess spelmekanik . Därför är mitt syfte att undersöka historisk poetiker för spelmekanik, med hjälp av spelanalys, spelutvecklingshistoria och mjukvaruhistoria.

Projektledare: Mats Björkin
Projekttid: 2017–2022
Finansiering: Fakultetsmedel

 

Kontaktinformation

Mats Björkin

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2249

Telefon:
031 786 5333

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2018-02-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?