Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Doftens gestalter: Kommersiell rumslighet och konstnärliga uttryck

I det här projektet är jag intresserad av doft och arkitektur ur ett upplevelseperspektiv, speciellt det kommersiella rummets roll. Jag analyserar butiksupplevelsen men ur ett kommunikationsperspektiv snarare än ett försäljningsperspektiv. Mer specifikt vill jag undersöka hur den rumsliga miljön i butiken kan hjälpa till att förstärka upplevelsen och förståelsen av doft. Det handlar om ett breddat synsätt där sinnesupplevelser utöver det rent visuella får utrymme. Jag undersöker hur rumslig gestaltning kan förstärka andra aspekter än de visuella med fokus på doft. Genom att analysera nischparfymerier, butiker som säljer doft men utan stöd av visuellt marknadsföringsmaterial och annonser, vill jag undersöka hur rumslighet och doft samverkar för att förstärka den sensoriska upplevelsen i en butiksmiljö. Inom konst-, arkitektur- och museivärlden finns metoder för att komma åt svårmätbara men betydelsefulla värden som estetisk upplevelse, känslomässiga intryck och kroppsliga reaktioner. Genom en jämförande studie där jag kartlägger strategier för att förmedla doft inom butik- och museivärlden kan jag bredda förståelsen för doft som företeelse och komma åt nya perspektiv på hur den kan presenteras och begripliggöras. Med ett konstnärligt perspektiv på doft kan butiksupplevelsen analyseras och förstås på nya sätt.

Projektledare: Viveka Kjellmer
Projekttid: 2015–2019
Finansiering: Fakultetsmedel och Wilhelm & Martina Lundgrens vetenskapsfond
 

Kontaktinformation

Viveka Kjellmer

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2248

Telefon:
031 786 1975

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2018-01-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?