Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Klass i nyliberala utbildningsdiskurser (CLED)


I likhet med andra länder är det svenska utbildningssystemet präglat av marknadsekonomiskt tänkande. Konkurrensen mellan skolor, vad gäller att dra till sig elever och att uppvisa höga skolresultat, uppfattas som det primära redskapet för att utveckla skolor och utbildningsväsen i allmänhet. Den marknadsekonomiska diskursen och normen om konkurrens kommer också till uttryck i individualisering av skolarbetet och genom friskolereformen. Många studier pekar på hur de här processerna bidrar till att öka klasskillnader och segregation. Våra frågeställningar är:

  1. Hur påverkar den nyliberala utbildningsideologin möjligheterna för en likvärdig utbildning, d.v.s. hur kan klasskillnader utmanas i ett nyliberalt sammanhang?
  2. Vilka olika sätt att förstå syftet med utbildningen blir möjliga inom ramen för den nyliberala diskursen? Hur kan man förstå motivet och nyttan, för samhälle och individ, med skola och utbildning?

Vi studerar texter från offentliga myndigheter, mediadebatter och utbildningskonferenser. Inom projektet avser vi att utveckla teoretiska perspektiv på konstruktioner av klass, men även strategier och redskap för att verka mot segregering och klasskillnader.

Projektledare: Eva Reimers, Linköpings universitet
Medverkande forskare vid Inst. för Kulturvetenskaper: Lena Martinsson
Projekttid: 2011–2013
Finansiering: Vetenskapsrådet och fakultetsmedel
 

Kontaktinformation

Lena Martinsson

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2264

Telefon:
031 786 5910

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2016-05-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?