I likhet med andra länder är det svenska utbildningssystemet präglat av marknadsekonomiskt tänkande. Konkurrensen mellan skolor, vad gäller att dra till sig elever och att uppvisa höga skolresultat, uppfattas som det primära redskapet för att utveckla skolor och utbildningsväsen i allmänhet. Den marknadsekonomiska diskursen och normen om konkurrens kommer också till uttryck i individualisering av skolarbetet och genom friskolereformen. Många studier pekar på hur de här processerna bidrar till att öka klasskillnader och segregation. Våra frågeställningar är:
Vi studerar texter från offentliga myndigheter, mediadebatter och utbildningskonferenser. Inom projektet avser vi att utveckla teoretiska perspektiv på konstruktioner av klass, men även strategier och redskap för att verka mot segregering och klasskillnader.
Projektledare: Eva Reimers, Linköpings universitet
Medverkande forskare vid Inst. för Kulturvetenskaper: Lena Martinsson
Projekttid: 2011–2013
Finansiering: Vetenskapsrådet och fakultetsmedel
Box 200, 405 30 Göteborg
Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2264
Telefon:
031 786 5910