Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

1700-talets musikomvandling:

Om musikens förändring och varför musikens betydelse och användning förändrades


I början av 1700-talet är musiker och kompositörer anställda hantverkare. Man avlönas av och tjänstgör vid hoven, inom kyrkan eller i städer. Musiken är i hög grad funktionell, vilket innebär att text och/eller musik anpassas till de konventioner och de situationer musiken är avsedd för. Tonsättarens individualitet och hans/hennes musikaliska stil och uppfattning är underordnade traditionen och de traditionella musikaliska formerna. Vokalmusik är den högsta musikformen.

I slutet av 1700-talet har mycket förändrats inte bara inom samhällslivet i stort, utan även inom musiklivet. Offentliga konserter har blivit vanligare. Förlagen börjar ge ut noter i större upplagor. Många musiker friställs, då allt färre hov håller sig med orkestrar. Musiker och tonsättare börjar skriva för en begynnande marknad. Instrumentalmusik får ett eget värde. Allt fler människor musicerar och sjunger. Musik blir både ett estetiskt objekt och en klingande vara.

Projektet syftar till att ur ett musikteoretiskt-musiksociologiskt perspektiv förklara hur denna omvälvning var möjlig.

Projektledare:
Olle Edström
Projekttid: 2009–2014
Finansiering: Fakultetsmedel samt bidrag från akademiska stiftelser
 

 

Kontaktinformation

Olle Edström

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 3158A

Telefon:
031 786 4191

Sidansvarig: Caroline Tengroth|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?