Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Visuella generationsbryggor

Den 14 april 2016 anordnade BiG och Kultur i väst en eftermiddag med två föreläsningar på temat Visuella generationsbryggor.

Visuellt tilltal, ålder och representation i reklam

Johanna Sjöberg, dr i Tema Barn, Linköpings universitet

Vem får synas, hur blir olika åldersgrupper bemötta och vem blir inkluderad i reklamens berättelser? Utifrån reklam som riktas till nyblivna föräldrar, barn och vuxna diskuterar Johanna Sjöberg visuellt tilltal, ålder och representation.

Generationsbryggor och fantasihål i Pixars familjefilmer

Olle Sjögren, pensionerad filmprofessor i Göteborg

Animerad familjefilm har ofta gestaltat sociala relationer och känslomässiga fästpunkter. Idag har Pixar utmanat Disneys magiska sagovärldar med trofasta leksaker och omogna vinnarskallar. Är det möjligt att bryta åldersmässig segregering med komiska fantasihål och ekologisk satir?
 

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2017-10-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?