Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barn och unga i möte med visuell kultur

Öppet symposium 27 november 2017
Välkommen till 2017 års BiG-symposium som belyser barn och ungas plats i samhället. Vi får ta del av forskares erfarenheter från olika institutioner där barn och unga vistas och utvecklas. Föreläsarna diskuterar deras synlighet och delaktighet i förskolor, bibliotek, museum och gymnasieskolor.

TID: Mån 27 nov, kl 14.30 -18. Mingel efter 18 för den som vill.
PLATS: Institutionen för kulturvetenskaper, Vera Sandbergs Allé 8, sal Vasa B
KONTAKT: Karolina Westling, BIG@gu.se

Ingen anmälan krävs. Fika finns till självkostnadspris, ta med kontanter!

SCHEMA

14.30 - 15.15 Visuell kultur för, med och av barn
Tarja Karlsson Häikiö (docent visuell och materiell kultur, HDK)

I presentationen behandlas vikten av barnkultur, frågor kring barns kulturella deltagande och barns visuella kunnande. Här diskuteras också förskolan som visuell kultur utifrån de paradigmskiften som skett i svensk förskola. Vi får följa ett kollaborativt konstprojekt mellan en förskola och en konsthall där barn gjort museibesök och där förskollärarna arbetat med bildpedagogik som kulturellt verktyg utifrån berättelsen om björnen Paddington som utgångspunkt för arbetet med 4-5-åriga barn.

15.15 - 15.45 ”På den ena sidan leker man, på den andra lär man”
Sandra Hillén (fil.dr etnologi, Centrum för konsumtionsvetenskap) & Ylva Ågren (fil.dr barn-och ungdomsvetenskap, inriktning barnkultur, IPKL).

Hur ser kulturhistoriska museers ytor och utställningar för barn ut, och vilken funktion fyller dessa? Presentationen tar utgångspunkt i forskningsprojektet Ungt kulturarv – barn och representationer av barndom på museer och diskuterar hur kulturarv och historia gestaltas i dessa rum, och hur det påverkar upplevelsen av museibesöket.

15.45 - 16.15 PAUS

16.15 - 16.45 Hur Lilla Slottet blev Kanini: Att gestalta ett barnbibliotek tillsammans med barn
Barbro Johansson (docent etnologi, Centrum för konsumtionsvetenskap)

Hur skapar man ett barnbibliotek som inkluderar, inspirerar, involverar och utmanar? När barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek skulle byggas om engagerades barn i olika åldrar för att delta i gestaltningen av det fysiska rummet och dess innehåll. Olika arbetsmetoder användes, vilket resulterade i en plats med många möjligheter och en insikt om att delaktighet inte är en enda sak, utan att det finns olika delaktigheter. Vi får ta del av ett följeforskningsprojekt där forskare och praktiker arbetade tillsammans.

16.45 - 17.45 ”Att skejta är som att dansa”. Subjektsskapande med visuell kultur
Annika Hellman (fil.dr doktor barn och ungdomsvetenskap, inriktning utbildningsvetenskap, Konstfack)

Visuella kulturstudier visar hur vi har möjlighet att undersöka och använda olika blickpositioner och innebörder, i ett meningsskapande. Det handlar om hur vi positionerar oss genom visuella kulturer, men också hur bilder efterfrågar olika blickpositioner, det vill säga på vilka sätt vi förväntas ordna blicken och betrakta det vi ser.

Bildpedagogisk forskning betonar att det handlar om identitetsskapande när unga använder sig av visuella uttryck för att presentera sig själva. Vi är delaktiga som medkonstruktörer och omskapare av mening, blickpositioner och sätt att se.

I presentationen ges exempel på visuell kultur, identitetsskapande och makt bland en grupp skateboardåkande killar på gymnasiets bildundervisning.

17.45 - Avslutning och mingel

 

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2017-11-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?