Normkritik i fokus när studenter arrangerade kulturfestival om gränser

studenter i en heldagsfestival med temat gränserAvgångsstudenterna på Kulturprogrammet arrangerade i onsdags en heldagsfestival med temat gränser. Projektet gav studenterna både insikt om hur projektledning går till och tillfälle att praktiskt tillämpa normkritik.

På sin sista kurs på Kulturprogrammet fick avgångsstudenterna arrangera en kulturfestival, som gick av stapeln den 31:a maj på Göteborgs Litteraturhus. Camilla Schön och Hanna Sallén var båda med och arrangerade festivalen, som gick under namnet ”Gränslandet”. De menar att festivalens namn fångar in kulturvetenskapens bredd väl.

Camilla Schön och Hanna Sallén– När vi kom på temat ”gränser” kändes det självklart. Det gav utrymme för de olika intresseområdena som finns inom kulturvetenskapen, från konstnärliga uttryck till stadsutvecklingsprocesser, men det fanns samtidigt en röd tråd som höll ihop det, säger Camilla Schön.

– Temat kopplar också an till att reflektera över saker som har blivit naturaliserade i samhället. Vad har vi för gränser och varför? fyller Hanna Sallén i.

Väckte frågor om platser, tabun och identiteter

Att ”Gränslandet” gav upphov till många intressanta frågeställningar märktes i det fullmatade programmet, som pågick från lunchtid ända fram till klockan tio på kvällen. Under de tio timmarna fick både panelsamtal, improvisationsteater och filmvisning plats, varvat med workshops och quiz. Programpunkterna var alla kopplade till tre underteman som de på olika sätt relaterade till gränser: platser, identiteter och tabun.

Några punkter handlade om kartor och dess linjer, som för vissa kan innebära en reell gräns mellan liv och död. I en workshop fick man rita upp sin egen Göteborgskarta, en idé inspirerad av Kulturprogrammets programkoordinator Helena Holgerssons forskning om papperslösas rörelsemönster i staden, där papperslösa själva fick rita upp mentala kartor över ”sitt” Göteborg.

– Tanken är att man ska börja reflektera över hur man rör sig i staden och vilka som är ens egna gränser, säger Hanna Sallén.

Det har varit viktigt för studenterna att blanda högt och lågt, allvarligt och lättsamt. Bland andra programpunkter märktes ett homeparty med Andra Långgatans ryktbara sexshop MShop, där deltagarna fick onanitips och kunde titta och känna på olika sexleksaker.

– Vi ville uppmärksamma kvinnlig onani, som fortfarande är tabu, berättar Camilla Schön. Hon tycker att man måste våga "skita i om det blir pinigt" när man pratar om tabun.

– Om man bara undviker pinsamma ämnen händer ju ingenting, då förändras inget.

Normkritiskt program

De berättar att de har med sig ett konsekvensanalytiskt tänk från Kulturprogrammet, som har hjälpt dem att fundera över festivalens innehåll och vilka effekter det kan få.

– Det genomstrålar allt vi gör. Det vore till exempel otänkbart att ha en festival med bara vita snubbar som snackar, det reproducerar bara en stereotyp bild, säger Camilla Schön.

Danskompaniet SpinnIstället för att reproducera stereotypa bilder valde de att fokusera på det som kan få en att se saker genom nya glasögon. I ett panelsamtal om så kallad ”nördfeminism” berördes hur det är att vara kvinna och definiera sig som spelnörd, ett epitet vanligtvis associerat med unga män. Studenterna bjöd också in Danskompaniet Spinn, ett danskompani där alla former av funktionsvariationer får synas. På så sätt kan föreställningar om dansens gränser och begränsningar ifrågasättas, menar de.

Från idé till slutprodukt

Programkoordinatorn Helena Holgersson tycker att projektkursen fungerar som en logisk avslutning på programmet.

Helena Holgersson– Den är tänkt att binda ihop teori och praktik från de tidigare kurserna. Studenterna måste jobba parallellt med form och innehåll; dels fylla festivalen med ett relevant program samtidigt som de praktiskt ska arrangera den, säger hon, och tillägger att hon är imponerad av studenterna.

– Varje årskull gör sin grej, och Gränslandet känns som ett fantastiskt sätt för den här gruppen att sammanfatta sina tre år hos oss.

Både Hanna Sallén och Camilla Schön är nöjda med kursens upplägg och festivalens utfall.

– Det mest givande har varit att ordna ett projekt som faktiskt kommer att hända och som människor kommer att ta del av. Detta går liksom inte att omtentera, det sker i realtid och i skarpt läge, säger Camilla Schön.

Hanna Sallén tycker att det var bra att handledarna inte bestämde för mycket kring hur deras arbete med festivalen skulle gå till, utan mer fanns där som bollplank.

– I arbetslivet kommer man inte ha någon som kan säga åt en vad man ska göra hela tiden, så detta är en bra erfarenhet. Vi har gått från idéstadie till slutprodukt och fått ta eget ansvar för de problem som uppstått längs vägen, så som projektledning fungerar.

Foton

1. Panelsamtal om "Nördfeminism" med Anna Erlandsson, Tova Crossler Ernström, Anna Liss och Katja Skärlund.

2. Camilla Schön och Hanna Sallén.

3. Danskompaniet Spinn berättade om sin verksamhet och gav smakprov på dans. Foto: Camilla Schön.

4. Helena Holgersson, programkoordinator.

Länk till Kulturprogrammet

Länk till festivalens facebookevent