Instagramtävling ledde vägen till praktik på Svt

Josefin Hardinger läser tredje året på Kulturprogrammet på Göteborgs universitet och håller precis på att avsluta sin praktikperiod på Svt Edit. Trots att tv-branschen inte är den mest förväntade för en kulturstudent ledde ett inriktningsår mot filmvetenskap och en instagramtävling vägen dit för Josefin.

Förra sommaren hade Svt en instagramtävling där de sökte reportrar som kunde göra inslag från olika musikfestivaler. Kulturstudenten Josefin Hardinger och hennes vän Lilly Häggbom skickade in ett bidrag, vilket resulterade i att de fick göra två inslag från Way out west. Efteråt har de sporadiskt gjort fler inslag för Svt Edit, som är en talkshow i första hand, men där redaktionen också producerar material för webben och sociala medier. När Josefin sedan skulle söka praktikplats inför årets hösttermin tvekade hon inte utan hörde av sig till dem igen.

− Jag såg att de sökte praktikanter i vintras, så jag sökte trots att jag var väldigt tidigt ute eftersom praktiken inte skulle börja förrän nu i höst. Men de ville ha mig ändå, berättar Josefin.

Josefin HardingerNu har hon snart gjort klart sin två månader långa praktikperiod på Svt Edit i Stockholm. Med en handledare som är inslagsproducent har Josefin fått liknande arbetsuppgifter.

– Det är allt från att komma på idéer till inslag, göra research och skriva manus, till mer praktiska saker som att boka fotograf. Sedan står jag ju framför kameran också, säger hon.

Josefin har nämligen återupptagit reporterrollen hon hade efter den där instagramtävlingen förra sommaren, återigen tillsammans med Lilly Häggbom. Tillsammans gör de korta, humoristiska inslag som fungerar som mellanakter i talkshowen Edit. Hela Svt Edit jobbar också efter vissa teman, som går igen både i talkshowen och mellanakterna.

Belyser den urbana normen

Ett av de teman som de har haft den senaste tiden är den urbana normen, som lite fyndigt har benämnts "Stockholmssyndromet".

– Vi ställer oss frågan om Stockholm har kidnappat resten av landet, och övertygat det om sin egen förträfflighet, säger Josefin. − När någonting händer i Stockholm framställs det som riksangelägna nyheter, medan saker som händer i resten av landet inte anses tillräckligt relevanta för att få medieutrymme.

Ett sådant exempel är att hela Kiruna ska flyttas, jämfört med att Slussen ska byggas om i Stockholm: Slussen har fått sex gånger fler rubriker än Kirunaflytten i nationell media. Det gjorde hon ett inslag om som fått stor spridning på nätet. I videon går hon och Lilly först runt i Stockholm och frågar människor om de vet vilken stad som måste flyttas från punkt A till punkt B. Det vet ingen. I Kiruna däremot verkar de flesta veta vad Slussen är. ”En rondelljävel”, som en gubbe uttrycker det.

– Jag var otroligt peppad över att få göra det inslaget. Den urbana normen är något av en hjärtefråga för mig, säger Josefin, som själv kommer från Luleå, och tillägger:

− Jag tycker också att det finns en ”södra Sverige-norm”. Om man inte talar om Stockholm talar man åtminstone inte om Norrland.

Viktigt att våga söka

Just att försöka synliggöra och analysera normer är något som hon har fått med sig från Kulturprogrammet.

− Edits nisch är ju att analysera populärkultur och samhällsfrågor, riktat mot unga. De teman som de har är ofta relaterade till det vi läser och pratar om på Kulturprogrammet. Varför ser det ut på ett visst sätt? Vem får synas mest och varför? Kulturvetenskap är bra att ha med sig i bagaget när man ska brainstorma idéer. Jag försöker tänka på att inte blint reproducera normen.

Att jobba med tv kanske inte känns som en given bransch för någon som studerar kulturvetenskap. Men under programmets andra år, där studenterna får välja ett inriktningsämne att fördjupa sig i, valde Josefin filmvetenskap.

– Jag tycker att jag har fått med mig mycket användbar kunskap därifrån. Jag jobbar till exempel ihop med klippare och måste förstå vad hen menar med alla sina olika termer och klipptekniker. Det hade jag med mig genom filmvetenskapen, säger hon.

Josefin anser att man ska våga söka sig till de branscher man tycker är intressanta och tilltalande.

− I början av min praktik kände jag såhär, ”vad kan jag bidra med här egentligen, där alla är utbildade journalister”? Men sedan insåg jag att det för det första inte var sant att alla var journalister, och för det andra att en kulturvetares perspektiv faktiskt bidrar med något på en kulturredaktion. Våra analyser är relevanta och intressanta.