Forskning om den mytifierade konstnärskolonin i Grez blir utställning

"Grez-sur-Loing - konst och relationer" utställningen finns nu att ta del av på Waldemarsudde där vår forskare Alexandra Herlitz beskriver konstnärslivet.

klipp av carl larssons målning i köksträdgården på DNs hemsida

Doktorsavhandlingen "Grez-sur-Loing revisited" som vår lektor i Konst- och bildvetenskap Alexandra Herlitz disputerade på hösten 2013 har legat till grund för den stora utställningen "Grez-sur-Loing - konst och relationer" som öppnade på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i helgen. I samband med utställningen har hon även skrivit en artikel om de sociala nätverken i Grezkolonin i utställningskatalogen.

Dagens Nyheter publicerade en utställningsrecension, där följande kan läsas: "I jämförelse med mer kända franska konstnärskolonier som Barbizon hade Grez också fördelen att dekadensen inte blommade för starkt. Det tilltalade de relativt kyska bohemerna från Storbritannien, Amerika, Kanada och Sverige, enligt forskaren Alexandra Herlitz katalogtext."
Läs hela artikeln här
"Waldemarsudde visar kärlek, mildhet och silverljus i Grez"
Ni kan även ta del av
Alexandras intervju med Måns Hirschfeldt på P! Kultur här.
Mer info om avhandlingen och dess innehåll finns här:
Intervju i Humanisten, sommaren 2014, "En mytifierad by"