Dans och demokrati tema för internationell konferens på Göteborgs universitet

Publicerad

I juni kommer Nordic Forum for Dance Research att hålla en internationell konferens på institutionen för kulturvetenskaper under temat dans och demokrati. − Nu öppnar vi upp den nordiska konferensen för mer globala frågor, säger vice ordförande Astrid von Rosen.

I dagarna blev det klart att den 13:e internationella danskonferensen NOFOD (Nordic Forum for Dance Research), arrangeras 14-17 juni på institutionen för kulturvetenskaper. Detta efter att konferensen beviljats pengar från Riksbankens Jubileumsfond.

Astrid von RosenTemat för konferensen är dans och demokrati i en global, digital, men även lokal och materiell värld. Frågor som kommer att behandlas är hur dans kan bidra till ökad kunskap och positiv förändring i tider av konflikt, migration och omdebatterad identitetspolitik, men också dans i förhållande till funktionsvariationer och åldrande.

− Under konferensen kommer vi att undersöka sådant som relationen mellan demokratiska principer och mål och kroppars agentskap i till exempel protestmarscher, civil olydnad eller mera formella koreografiska aktiviteter. Konferensen bidrar också med kunskap om etik och maktrelationer som inbegriper röster, kroppar och material. Vi kommer exempelvis att utreda hur prefixet “med-”, som i "medskapande", kan öppna för demokratiska möjligheter både inom och utanför dansen, berättar Astrid von Rosen, dansforskare och vice ordförande i NOFOD.

Hon menar att den internationella dansforskningen i allt högre grad har kommit att fokusera på dans som en kritisk och konstruktiv kraft i det sociala livet.

− Det är ett ungt forskningsfält, och därför fyller konferensen NOFOD en viktig funktion som plattform där vi dels kan få en överblick över fältet men också kan skapa vetenskapligt fruktbara möten över nationella och andra gränser.

Sammanlagt kommer över 70 presentationer baserade på aktuell dansforskning från exempelvis Mellanöstern, Nya Zeeland, USA och Europa att hållas.

− NOFOD har funnits länge men nu öppnar vi upp den nordiska konferensen för mer globala teman och frågor. Det känns jätteroligt, säger Astrid von Rosen.