Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

FAQ - ansökan och antagning

För dig som vill börja studera eller har sökt utbildningar hos oss på institutionen för kulturvetenskaper har vi här nedan samlat svaren på några vanliga frågor som vi hoppas kan hjälpa dig.

Snabblänkar:

Ansökan
Antagning
Reservantagning
Registrering

Ansökan

Hur hittar jag kurser och program?

Du kan söka dig fram till vårt kursutbud på Göteborgs universitets digitala utbildningskatalog eller gå via antagning.se. För att läsa mer om våra ämnen och kurser rekomenderar vi att du går till sidan "utbildning".

Hur och när ansöker jag till kurser eller program?

Alla ansökningar gör du på www.antagning.se. Där kan du också se vilka datum som gäller samt vilka handligar du ska skicka med din ansökan.

Kan jag göra en sen anmälan?

En del kurser och program är öppna för sen anmälan. För att se om du kan anmäla dig till en viss kurs/program går du in på antagning.se och söker fram den utbildning du vill läsa – om den är öppen där kan du göra en sen anmälan. Observera att du inte kan anmäla dig direkt till institutionen. Alla anmälningar - även sena - går via antagning.se.

När får jag besked om min sena anmälan?

Sena anmälningar behandlas löpande. Du kan följa din anmälan på antagning.se. Där kan du se om du blivit antagen eller vilken reservplats du fått. Om du fått en reservplats är det institutionen som kallar dig om en plats blir ledig. Observera att det kan dröja ända fram till terminsstart och t.o.m. hela första veckan av terminen innan du får ett eventuellt besked.

Hur ändrar jag personuppgifter?

Alla personuppgifter vid universitetet finns i Ladok. Uppgifterna hämtas årligen från folkbokföringen på Skatteverket. Vill du ändra något i dina folkbokförda uppgifter ska du i första hand vända dig till Skatteverket. Studentexpeditionen kan hjälpa dig att ändra vissa uppgifter i Ladok mot uppvisande av persionbevis.

Antagning

Jag är antagen, när får jag veta mer om kursen?

Om du har fått besked om att du är antagen får du efter urval 2 en kallelse och ett välkomstbrev skickat till dig. Kallelsen skickar vi till den e-post du angivit på antagning.se.

Scheman, kursplaner och litteraturlistor hittar du under respektive kurs sida på vår läroplattform GUL. Sök på kurskoden för att lättast få fram din kurs. Schemat läggs upp senast två veckor innan kursstart och litteraturlistan åtta veckor före kursstart.

Jag är antagen med villkor. Vad innebär det?

Den kurs du har sökt har ett behörighetsvillkor som du ännu inte uppfyller. Det kan röra sig om kurser som du läser just nu, men inte har avslutat, eller om kurser som du har läst på annat håll eller för länge sedan, där antagningsavdelningen inte kan avgöra om de motsvarar de kurser som anges i förkunskapskraven. Du blir då antagen till kursen, men på villkor att du före kursstart har uppfyllt kraven som kursen har. Du bör kontakta kursansvarig som sedan kontrollerar din behörighet.

Hur vet jag vad som förväntas av mig på kursen?

I kursplanen hittar du förkunskapskrav, innehåll, förväntade mål etc. Du kan själv söka fram kursplanen till din kurs här.

Jag har en funktionsnedsättning, vad bör jag tänka på?

Behöver du anpassning och stöd i dina studier ska du kontakta universitetet i så god tid som möjligt, här hittar du kontaktuppgifter och information. Läs även gärna våra Styrdokument för likabehandling.

Jag är struken, vad kan jag göra?

Här kan du läsa mer om vad du ska göra om du blivit struken från en utbildning du sökt.

Jag har ångrat mig och vill inte ha min plats,vad gör jag?

Du kan tacka nej via antagning.se på dina sidor.

Om du redan är registrerad på kursen men har ångrat dig, kan du i upp till tre veckor efter kursstart göra ett så kallat "tidigt avbrott". Det betyder att du kan söka kursen igen en annan termin. Antingen kan du göra detta själv via Ladok eller genom att kontakta studentexpeditionen. Uppge i så fall ditt personnummer och vilken kurs det gäller.

Om mer än tre veckor har gått på kursen ska du göra ett vanligt avbrott. Det betyder att du inte längre är student på kursen. Gör du ett avbrott kan du inte söka kursen igen, men skulle du vid ett senare tillfälle vilja slutföra examinationer på kursen har du alltid rätt att bli omregistrerad. Om det finns plats kan du också delta i undervisningen. Kontakta studentexpeditionen eller studievägledare för mer information.

Reservantagning

Jag är reserv, vad innebär det?

Är du behörig till kursen men har inte fått någon plats, blir du reserv. Urvalsgrupperna kan grunda sig på t.ex. högskoleprov, gymnasiebetyg, akademiska poäng eller annat. Man kan vara reserv i olika urvalsgrupper med olika reservnummer.

Om någon ur t.ex. urvalsgrupp högskoleprov tackar nej eller hoppar av kursen/programmet, kallas första reserv i samma urvalsgrupp. Att du står som första reserv innebär alltså inte alltid att du blir kallad först om en plats blir ledig.

När får jag veta om jag får plats?

Om det blir en ledig plats efter urval 2 kallar institutionen en reserv. Reservantagningen sker löpande och fram till cirka två veckor efter kursstart. Du kan alltså bli kallad även efter att kursen har börjat.

Hur stora är mina chanser att komma in som reserv?

Det går inte att svara på hur stora dina chanser är. På antagningsbeskedet framgår hur många antagna det är i de urvalsgrupper som du är reservplacerad i. Det kan ge en fingervisning om dina chanser.

Om du tackat ja till att stå kvar på en reservplats kommer du att få ett nytt antagningsbesked efter 2:a urvalet. Av det framgår om din reservplats förbättrats.

I många fall görs "överintag" eftersom institutionen av erfarenhet vet att en del antagna inte dyker upp vid kursstart. Det betyder att ett antal antagna först måste ha tackat nej innan institutionen kan kalla några reserver till kursen. Ett lågt reservnummer är alltså ingen garanti för att man ska få en plats.

Kan jag gå på kursintroduktionen även om jag är reserv?

Om du är reserv ska du inte gå på introduktionen om inte institutionen särskilt informerar dig om det.

Registrering

Hur blir jag registrerad på kursen?

När du blivit antagen till kursen får du ett välkomstbrev via den e-post du angivit på antagning.se i mitten av augusti/i början av januari. I det brevet får du tydliga instruktioner om hur du blir registrerad. Genom att bli registrerad bekräftar du att du tar din plats i anspråk. Om du inte är registrerad och heller inte kommer till första kurstilfället så mister du din plats och vi kallar en reserv till platsen. Får du förhinder kan du alltid kontakta oss på studentexpeditionen. Följ instruktionerna noggrant i välkomstbrevet.

 

Hittar du inte svaret på dina frågor eller om du har andra funderingar om dina studier är du alltid välkommen att kontakta våra studievägledare.

 

Studenter

Kontaktinformation

Studentexpeditionen

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 3230 och 3231

Telefon:
031-786 2788, 031-786 1971

Bra att känna till

GUL - Göteborgs universitets läroplattform
Det är först efter att du är registrerad som du kommer åt "de stängda sidorna" på GUL. Mycket information ligger dock på de öppna sidorna, så ta för vana att gå in där regelbundet.

Studentportalen
Studentportalen är en sida med samlad information för dig som är student. Här finns ingångar till Ladoktjänsterna, din studentmejl, GUL med mera. På studentportalen hittar du också information om GU-kort, IT-tjänster och support.

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2017-01-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?