Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tobias Pontara

Universitetslektor

Tobias Pontara
Universitetslektor
Musikvetenskap
Akademisk grad: Docent,
tobias.pontara@gu.se
031-786 4082

Rumsnummer: 2246
Postadress: Box 200, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg


Institutionen för kulturvetenskaper (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.kultur.gu.se
kuv@kultur.gu.se

Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Tobias Pontara

Forskning

I min doktorsavhandling från 2007 undersökte jag hur traditionella föreställningar om den västerländska konstmusiken reproduceras i samtida diskurser kopplade till den internationella skivindustrin. Efter avhandlingen har min forskning i huvudsak kretsat kring två olika områden: filmmusik och musikfilosofi. I min filmmusikaliska forskning har jag kombinerat teoretiska artiklar som berör grundläggande begrepp och problem inom filmmusikforskningen med tolkningar och analyser av specifika filmer. Den musikfilosofiska forskningen har framförallt haft fokus på kunskaps- och metodproblematiker kopplade till olika delar av den musikvetenskapliga forskningen. På senare tid har jag alltmer börjat intressera mig för relationen mellan musik, medier och medieteknologier.
       Jag är för närvarande involverad i två olika forskningsprojekt. I det pågående projektet Tarkovskijs ljudspår: musikens och ljudets funktion och betydelse i Andrei Tarkovskijs filmer undersöker jag musikens och ljudets roll i den ryske regissören Andrei Tarkovskijs filmer. Projektet har hittills resulterat i tre vetenskapliga artiklar och ambitionen är att det skall avslutas med publiceringen av en bok (2018 eller 2019).
      Det andra projektet jag är involverad i är det VR-finansierade forskningsprojektet Vardagens apparatur: Musikens medialisering, disciplinering och lokalisering, i Sverige 1900–1970. Inom ramen för detta projekt undersöker jag relationen mellan den svenska spelfilmen och framväxten av nya lyssnings- och musikvanor i Sverige mellan 1930 och 1960.

Undervisning

Jag har undervisat inom de flesta områden av musikvetenskapen: musikhistoria, musikteori och musikanalys, populärmusikstudier, filmmusik, samtida kompositionstekniker, musik och kulturteori, musikestetik och musikfilosofi, feministiska perspektiv inom musikvetenskapen, musik och medieteori, opera samt musiketnologi. Jag har också handlett ett stort antal uppsatser på alla nivåer samt även fungerat som bihandledare för forskningsprojekt på doktorandnivå. Både i min undervisning och i egenskap av studierektor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet har jag sökt utveckla pedagogiska perspektiv och undervisningsmetoder som syftar till en mer forskningsförankrad, problemorienterad och studentaktiv musikvetenskaplig undervisning.

Senaste publikationer

Scoring sacrificial acts: haunting memories, impossible longings and classical music in Andrei Tarkovsky’s Nostalghia
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 29-31 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interpretation, Imputation, Plausibility: Towards a Theoretical Model for Musical Hermeneutics
Tobias Pontara
International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A World With and Without Music: Models of Musical Underscoring and the Construction of the Cinematic Diegesis
Tobias Pontara
17th Nordic Musicological Congress, Aalborg: August 11-14., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bach at the Space Station: Hermeneutic Pliability and Multiplying Gaps in Andrei Tarkovsky's Solaris
Tobias Pontara
Music, Sound, and the Moving Image, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bach, Wagner and Narrative Levels in Film – Classical Music in Ingmar Bergman’s Through a glass darkly (1961), Andrei Tarkovsky’s Solaris (1972) and Lars von Trier’s Melancholia (2011)
Tobias Pontara
Musikforskning idag. Växjö: June 11-13 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interpretation and Underscoring: Modest Constructivism and the Issue of Nondiegetic versus Intra-diegetic Music in Film
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 28 - June 1, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bach at the Space Station: Exploring the Fantastical Gap in Andrei Tarkovsky’s Solaris
Tobias Pontara
Music and Media, Torino: June 28-29, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 30

2016

2015

Scoring sacrificial acts: haunting memories, impossible longings and classical music in Andrei Tarkovsky’s Nostalghia
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 29-31 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interpretation, Imputation, Plausibility: Towards a Theoretical Model for Musical Hermeneutics
Tobias Pontara
International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A World With and Without Music: Models of Musical Underscoring and the Construction of the Cinematic Diegesis
Tobias Pontara
17th Nordic Musicological Congress, Aalborg: August 11-14., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Bach at the Space Station: Hermeneutic Pliability and Multiplying Gaps in Andrei Tarkovsky's Solaris
Tobias Pontara
Music, Sound, and the Moving Image, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bach, Wagner and Narrative Levels in Film – Classical Music in Ingmar Bergman’s Through a glass darkly (1961), Andrei Tarkovsky’s Solaris (1972) and Lars von Trier’s Melancholia (2011)
Tobias Pontara
Musikforskning idag. Växjö: June 11-13 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interpretation and Underscoring: Modest Constructivism and the Issue of Nondiegetic versus Intra-diegetic Music in Film
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 28 - June 1, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

2012

Bach at the Space Station: Exploring the Fantastical Gap in Andrei Tarkovsky’s Solaris
Tobias Pontara
Music and Media, Torino: June 28-29, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 30

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2015-08-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?