Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Birte Bruchmüller

Doktorand

Birte Bruchmüller
Doktorand
birte.bruchmuller@gu.se

Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Institutionen för kulturvetenskaper (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.kultur.gu.se
kuv@kultur.gu.se

Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Birte Bruchmüller

Tyra Kleens konst mellan 1891 och 1908 och den internationella symbolismen

I mitt avhandlingsprojekt står den svenska konstnären Tyra Kleen (1874-1951), vars visuella produktion knappt har blivit uppmärksammad i tidigare forskning, i fokus.

Mer specifikt utgör Kleens kontinentala period mellan 1891 och 1908 själva utgångspunkten för mitt forskningsprojekt. Under denna period levde och verkade hon i både Tyskland (1891-1895: Dresden, Karlsruhe & München), Frankrike (1895-1897: nästan utan undantag Paris) och Italien (1898-1908: framförallt Rom), samtidigt som hennes bildkonst präglades av kosmopolitiska istället för nationellt svenska motiv. Termen nationalromantiken, vilken dominerar den svenska konsthistorien kring sekelskifteskonst i stor utsträckning, verkar överhuvudtaget inte ha förmågan att kunna beskriva eller greppa Kleens estetiska tänkande och skapande. Med hjälp av Kleen och ett antal ytterligare nordiska konstnärer, vilka också var mer utlandsbaserade som t. ex. Pelle Swedlund och Beda Stjernschantz, vill jag lyfta fram konstnärskap som de dominerande nationella dragen i nordisk konsthistoria inte ger utrymme för.

Genom att undersöka Kleens konst vill jag visa på fler perspektiv och variation inom svensk konst. Likaså syftar jag på att nyansera, komplettera och aktualisera svensk konsthistorieskrivning. 

Av särskilt intresse är Kleens stilistiska utveckling, som i hög grad präglades av idealistiska och symbolistiska kompositioner. Hur förhåller sig hennes skapande till symbolismen i allmänhet och till den franska och germanska symbolismen i synnerhet? Mot bakgrund av detta ämnar mitt projekt likaså att bidra till en bättre förståelse av symbolismens betydelse för svensk konst.

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2015-08-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?