Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Bergman

Universitetslektor

Åsa Bergman
Universitetslektor
kulturstudier
Akademisk grad: Doktor,
asa.bergman@gu.se
031-786 5218

Rumsnummer: 3262B
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg
Arbetsuppgifter: studierektor barn- och ungdomskultur


Institutionen för kulturvetenskaper (Mer information)
Box 200
40530 Göteborg
www.kultur.gu.se
kuv@kultur.gu.se

Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg

Om Åsa Bergman

Åsa Bergman, Fil dr i musikvetenskap, universitetslektor i kulturstudier och studierektor för kulturanalys, barn- och ungdomskultur, etnologi samt kulturstudier.

Forskning

Åsa disputerade 2009 på avhandlingen Växa upp med musik. Ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden, som bygger på en undersökning av ungdomars identitetsskapande och musikaliska lärande i olika vardagssituationer sett ur ett processuellt och kontextuellt perspektiv. Avhandlingen som baserades på en longitudinell etnografisk undersökning genomfördes på en högstadieskola i Göteborgs kommun.

Sedan 2011 medverkar Åsa i en forskningsstudie kring kör- och orkesterskolan El Sistema tillsammans med Monica Lindgren, professor i musikpedagogik vid högskolan för scen och musik. Studien har en etnografisk ansats och är bland annat inriktad mot att undersöka villkor för lärande och identitetsskapande.

Undervisning

Åsa har bred erfarenhet av undervisning och har varit anlitad som lärare i ämnena barn- och ungdomskultur, kulturstudier, musikvetenskap och Scandinavian Studies, på kandidatprogrammet Kultur samt inom lärarutbildningen. Från höstterminen 2014 undervisar Åsa företrädelsevis i ämnet kulturanalys på grundnivå och på kulturstudier respektive barn- och ungdomskultur på avancerad nivå.

Samverkan och forskningsinformation

Åsa är en ofta anlitad föreläsare utanför universitetet och har medverkat i egenskap av forskare i såväl tv som i radio.

Senaste publikationer

Critical perspective in researching music education and equality – what, why and how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The construction of social inclusion through music education: Two Swedish ethnographic studies of the El Sistema programme
Monica Lindgren, Åsa Bergman, E Sæther
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Struggling for integration: universalist and separatist discourses within El Sistema Sweden
Åsa Bergman, Monica Lindgren, Eva Sæther
Music Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Including children and youth through the music education program El Sistema in Sweden.
Åsa Bergman
Youngsters, on the cultures of children and youth vid Simon Fraser University i Vancouver. 20-22 oktober 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Striving for integration - El Sistema and the ambition to break segregation patterns in Swedish urban areas.
Åsa Bergman
Nordic Youth Research Symposium på Högskolan Väst i Trollhättan, 15-17 juni 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

El Sistema - möjligheter och hinder för social inkludering
Åsa Bergman, Monica Lindgren
Sigurdsson, O. & Sjölander, A. (red.) Kultur och hälsa i praktiken, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Music Organizations’ Equality Work
Åsa Bergman, Cecilia Björck
Gender and Music: Practices, Performances, Politics (GeMus),16th-18th March 2016, School of Music, Theatre and Art Örebro University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling for inclusion: Mapping the discursive practice of El Sistema in Sweden.
Monica Lindgren, Åsa Bergman
El Sistema and the Alternatives: Social Action through Music in Critical Perspective. London: Institute of Latin American Studies. University of London 24-25 April 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studying El Sistema as a Swedish community music project from a critical perspective
Åsa Bergman, Monica Lindgren
International Journal of Community Music, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social change through Babumba and Beethoven – musical educational ideals in El Sistema
Åsa Bergman, Monica Lindgren
Svensk tidskrift för musikforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 23

2017

Critical perspective in researching music education and equality – what, why and how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

The construction of social inclusion through music education: Two Swedish ethnographic studies of the El Sistema programme
Monica Lindgren, Åsa Bergman, E Sæther
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Struggling for integration: universalist and separatist discourses within El Sistema Sweden
Åsa Bergman, Monica Lindgren, Eva Sæther
Music Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Including children and youth through the music education program El Sistema in Sweden.
Åsa Bergman
Youngsters, on the cultures of children and youth vid Simon Fraser University i Vancouver. 20-22 oktober 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Striving for integration - El Sistema and the ambition to break segregation patterns in Swedish urban areas.
Åsa Bergman
Nordic Youth Research Symposium på Högskolan Väst i Trollhättan, 15-17 juni 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

El Sistema - möjligheter och hinder för social inkludering
Åsa Bergman, Monica Lindgren
Sigurdsson, O. & Sjölander, A. (red.) Kultur och hälsa i praktiken, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Music Organizations’ Equality Work
Åsa Bergman, Cecilia Björck
Gender and Music: Practices, Performances, Politics (GeMus),16th-18th March 2016, School of Music, Theatre and Art Örebro University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Struggling for inclusion: Mapping the discursive practice of El Sistema in Sweden.
Monica Lindgren, Åsa Bergman
El Sistema and the Alternatives: Social Action through Music in Critical Perspective. London: Institute of Latin American Studies. University of London 24-25 April 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Studying El Sistema as a Swedish community music project from a critical perspective
Åsa Bergman, Monica Lindgren
International Journal of Community Music, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social change through Babumba and Beethoven – musical educational ideals in El Sistema
Åsa Bergman, Monica Lindgren
Svensk tidskrift för musikforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 23

Sidansvarig: Felicia Bigot Klinteberg|Sidan uppdaterades: 2015-08-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?