Institutionen för kulturvetenskaper

Studenter vid institutionen för kulturvetenskaper

Vid institutionen för kulturvetenskaper bedriver vi forskning och undervisning kring kultur ur flera olika perspektiv. Här finns ämnen som hör till de estetiska vetenskaperna och som studerar olika kulturella delområden såsom konst och bild, musik och film, ”kultur” i en traditionell och snävare bemärkelse.

Här finns också ämnen där olika slags kulturyttringar sätts in ett bredare samhälleligt sammanhang. Kulturstudier, barn- och ungdomskultur, etnologi och genusvetenskap utgör några exempel. Gemensamt för samtliga ämnen vid institutionen är att vi, oavsett om studierna avser olika slags specifika kulturella uttryck eller bredare kulturella perspektiv, strävar efter att undersöka en mångfald av estetiska, historiska, kommunikativa och meningsskapande aspekter på det moderna samhället och mänsklig interaktion.