Forskning om musiken i Andrei Tarkovskijs filmer får anslag från RJ Sabbatical

Tobias Pontara, docent i musikvetenskap, har beviljats medel från Riksbankens Jubileumsfond för sin forskning om musiken i Andrej Tarkovskijs filmer.

Riksbankens Jubileumsfonds satsning RJ Sabbatical ger lektorer och professorer möjligheten att avsluta långt kommen forskning eller skriva större verk. Forskarna som får medel kan ägna sig åt sin forskning på heltid utan att lägga tid på undervisning eller administrativa uppdrag – ett behov som verkar stort med tanke på det höga söktrycket, där endast 16,8% av ansökningarna beviljades i årets omgång.

Tobias PontaraTobias Pontara, docent i musikvetenskap vid institutionen för kulturvetenskaper, är en av de femton forskare som fick medel.

– Det känns jättekul och väldigt överraskande. Nu får jag äntligen tid att skriva färdigt den bok jag planerat i flera år, säger han.

Forskningsprojektet han ska slutföra heter ”Tarkovskijs ljudspår: Musikens och ljudets betydelse i Andrej Tarkovskijs filmer”.

– Andrei Tarkovskij är en kultförklarad rysk regissör som gick bort för över trettio år sedan men som fortfarande berör många människor. Men trots att det finns omfattande forskningslitteratur om hans filmer saknas forskning om just ljudets och musikens roll i dem, berättar Tobias Pontara.

– Genom att använda musik och ljud som tolkningsingångar kommer jag att kunna presentera nya perspektiv på filmerna.

Projektet undersöker också Tarkovskijs behandling av ljud och musik i förhållande till en bredare europeisk konstfilmstradition, och ska alltså mynna ut i en bok, som ska bli klar senast i början av 2019. Under 2018 kommer Tobias Pontara även att vistas som gästforskare på två olika universitet i USA: Cleveland State University och Youngstown State University.